Kamis, 12 November 2015

Suntikan Botox untuk Berhenti ketiak Berpeluh

Suntikan Botox untuk Berhenti ketiak Berpeluh

Peluh berlebihan atau hiperhidrosis paling biasa memberi kesan kepada kawasan ketiak (dikenali sebagai kawasan axillary perubatan), walaupun mana-mana bahagian badan boleh terjejas. Orang yang mengalami keadaan ini sering menggambarkan sensasi berpeluh seolah-olah air paip yang telah dihidupkan. Peluh yang dikatakan ini menuangkan, yang membawa kepada pakaian direndam dan rasa malu. Jelas ini boleh memberi kesan sosial yang besar.

Sebelum ini rawatan utama yang dijalankan adalah antiperspirants gred perubatan atau pembedahan. Antiperspirants biasanya tidak begitu berkesan. Pembedahan biasanya melibatkan sengaja merosakkan atau mengganggu bekalan saraf kepada kelenjar peluh (dikenali sebagai bekalan saraf simpatetik). Cara yang paling biasa untuk melakukan ini pada masa kini terdiri daripada prosedur yang dikenali sebagai simpatektomi endoskopik transthoracic (TES). Terdapat risiko kesan sampingan, beberapa serius, dari operasi ini.

Masalah yang paling biasa selepas pembedahan adalah berpeluh pampasan. Ini bermakna bahawa peluh, walaupun disekat dari yang dihasilkan di ketiak (atau telapak tangannya, jika ini telah menjadi kawasan yang telah dirawat), muncul keluar di tempat lain. Ini boleh berlaku di tempat-tempat yang luar biasa seperti di pangkal paha atau di belakang dan menyebabkan masalah besar. Kadang-kadang berpeluh pampasan hanya berlaku selepas makan, apabila ia dikenali sebagai berpeluh gustatory.

Kesan buruk yang paling ditakuti pembedahan untuk berpeluh berlebihan adalah sindrom (melabuh sedikit satu kelopak mata) seorang Horner, yang walaupun lebih jarang daripada masalah berpeluh pampasan Walau bagaimanapun, adalah penting kerana ia merupakan mencacatkan dan juga tidak boleh diubah.

Rawatan Botox berbeza tidak mempunyai sebarang kesan sampingan yang tidak dapat dipulihkan sebagai rawatan yang tidak kekal. Botox sementara blok penghantaran impuls saraf ke kelenjar peluh dan kajian klinikal telah menunjukkan tahap yang sangat tinggi kepuasan pesakit dengan prosedur, dengan tahap yang boleh diterima kekeringan biasanya selama empat hingga enam bulan. Berpeluh pampasan juga boleh berlaku dengan rawatan Botox untuk peluh berlebihan, walaupun ia tidak seolah-olah menjadi sebegitu teruk selepas pembedahan.

Botox dos yang dicadangkan ialah 50 unit setiap sisi (equivalant kepada 150 unit Dysport / Azzalure) dalam setiap ketiak. Kawasan yang akan disuntik ditakrifkan dengan bantuan campuran iodin / kanji yang bertukar gelap di hadapan peluh. Satu kawasan grid ditandai keluar dan krim anestetik tempatan digunakan. Prosedur ini mengambil masa kira-kira 45 minit sekali. Pesakit akan dinasihatkan supaya tidak melakukan aktiviti fizikal yang lasak untuk 24 jam selepas prosedur kerana ia adalah penting bahawa Botox tidak berhijrah. Risiko kesan sampingan selepas rawatan ketiak dengan Botox untuk hyperhydrosis adalah sangat rendah. Tidak ada satu kes yang disahkan serius penyebaran kesan toksin dari tempat suntikan apabila Botox telah digunakan pada dos yang disyorkan untuk merawat berpeluh ketiak teruk.

Kelemahan rawatan Botox adalah bahawa ia perlu diulangi setiap 4 hingga enam bulan untuk mengekalkan kesan. Pengalaman peribadi saya adalah bahawa ramai pesakit mendapati tempoh yang lebih lama sedikit tindakan dengan rawatan berturut-turut, walaupun ini biasanya dataran tinggi di sekitar 6-8 bulan.

Bagi kebanyakan orang tahap yang cemerlang kekeringan dicapai dengan Botox ditambah pula dengan ketiadaan risiko kesan sampingan jangka panjang yang serius yang berkaitan dengan pembedahan menjadikan Botox rawatan pilihan untuk peluh berlebihan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar