Kamis, 12 November 2015

Laughing Lebih Baik Untuk Kesihatan Anda Daripada Anda Sedar

Laughing Lebih Baik Untuk Kesihatan Anda Daripada Anda Sedar

Ia adalah jarang bahawa sesungguhnya seseorang "mati ketawa." Sebaliknya, kita kini mendapati bahawa ketawa hanya mungkin menjadi kunci penting untuk hidup lebih lama.

Pepatah lama "Ketawa adalah ubat yang terbaik" adalah abadi. Walaupun kembali pada Voltaire tahun 1700 diperhatikan, "Seni perubatan terdiri daripada menjaga pesakit geli hati manakala sifat menyembuhkan penyakit ini."

Walau bagaimanapun ia tidak sehingga lebih lewat dalam sejarah masyarakat saintifik mula mengambil idea ini dengan serius. Pada tahun 1979 benih telah ditanam semula apabila seorang wartawan Amerika, Norman Cousins, yang dikeluarkan bukunya, "Anatomi Penyakit yang seperti yang dilihat oleh pesakit," katanya. Di dalamnya katanya kepada kisah bagaimana beliau menjadi sakit selepas pulang dari kerja di Rusia. Penyakitnya berkembang ke titik bahawa doktor didiagnosis dia dengan sindrom ankylosing spondylitis dan memberitahunya dia tidak mempunyai masa yang lama untuk hidup. Encik Cousins ​​perasan bahawa persekitaran steril hospital itu telah membuat dia berasa lebih teruk dan memutuskan dia lebih suka pulang ke rumah, di bawah pengawasan seorang jururawat, dan menonton video. Beliau tidak lama lagi menyedari bahawa menonton klip video lucu membuat dia berasa lebih baik dan selepas 10 minit ketawa, dia boleh tidur tanpa rasa sakit selama 2 jam. Ajaib dan mengejutkan doktor, selepas minggu menonton video lucu dan banyak ketawa, dia kembali kesihatannya sepenuhnya.

Kebanyakan masyarakat saintifik adalah, sudah tentu, sangsi dengan dakwaannya bahawa ketawa membantu beliau pulih. Walau bagaimanapun, pada tahun 1989, teori-teorinya akhirnya menerima merit apabila seorang doktor Sweden, Lars Ljungdahl, menerbitkan satu artikel dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika bertajuk "Ketawa jika ini adalah jenaka," katanya. Menurut Dr. Ljungdahl, program terapi humor meningkatkan kualiti hidup pesakit yang mempunyai penyakit kronik dan ketawa boleh mengurangkan kesakitan secara langsung apabila pesakit ketawa secara tetap ke atas jumlah masa yang tertentu.

Tujuh tahun kemudian, pada tahun 1996, datang lebih banyak sokongan saintifik apabila penyelidik, Berk dan Tan, yang dilakukan satu eksperimen yang menunjukkan sambungan konkrit antara ketawa dan sistem imun seseorang. Ia diukur interferon gamma (IFN) tahap dalam kumpulan ujian sebelum, semasa dan selepas mereka menonton klip video lucu untuk satu jam. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap IFN lebih aktif selepas kumpulan itu telah menonton klip video lucu dan terus menjadi lebih aktif walaupun pada hari selepas. IFN dikenali untuk mengaktifkan sel-sel T, sel-sel B, immunoglobulin dan sel-sel NK; semua yang membantu untuk membunuh virus dan mengawal pengeluaran sel dengan cara yang menguatkan sistem imun kita.

Kembali pada tahun 1989 Doktor Ljungdahl juga mencadangkan bahawa apabila seseorang ketawa, mereka menerima latihan yang sihat dan unik; sesuatu yang dia dipanggil "jogging dalaman." Beliau memberi contoh bahawa ketawa menjalankan organ dalaman kita jika tidak dapat mencapai. Ketawa tahan lasak melatih otot perut, otot muka, bernafas organ, jantung dan diafragma semua sekali gus. Malah, kajian telah menunjukkan bahawa jantung boleh mengalahkan sehingga 120 kali seminit dari ketawa yang baik.

Pemerhatian Ljungdahl mengenai kesan fizikal positif ketawa mendapat sokongan lagi pada tahun 2005 apabila Pusat Perubatan Universiti Maryland menerbitkan satu kajian, "Ketawa: Perubatan Terbaik", yang mengukur kesan kardiovaskular apabila seseorang itu menonton klip video lucu. Hasil kajian menunjukkan bahawa ketawa boleh mengembangkan saluran darah seseorang sehingga 22%. Itulah sebanyak berlaku dari senaman aerobik. Oleh itu, atas sebab yang sama bahawa aerobik adalah baik untuk seseorang, begitu juga ketawa. Saluran darah berkembang meningkatkan aliran darah, yang menyampaikan lebih banyak oksigen ke jantung dan otak, dan juga mengurangkan peluang untuk pembekuan darah.

Jadi sekarang kita tahu. Laughing mengurangkan tekanan dan ketegangan, menguatkan sistem imun kita, meningkatkan toleransi untuk kesakitan, latihan organ-organ dalaman kita dan betters keadaan hati dan otak kita.

Jadi ketawa dgn berani dan kerap. Lebih buruk yang boleh berlaku ialah anda akan berasa baik. Yang terbaik yang boleh berlaku adalah anda akan hidup lebih lama!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar