Kamis, 12 November 2015

Dubur Punca fisur

Dubur Punca fisur

Rekahan dubur adalah salah satu masalah yang paling biasa yang dihadapi di kalangan orang ramai di seluruh dunia. Ia berlaku di kawasan-kawasan khusus dubur dan terusan dubur. Terdapat beberapa saraf deria yang ditemui di bahagian dubur dan dengan itu apabila terdapat koyakan di sepanjang sakit bahagian dubur berlaku lebih biasa. Mereka yang biasa boleh menyebabkan rasa sakit, gatal dan pendarahan di bahagian dubur. Rekahan dubur adalah yang paling biasa dilihat pada orang dewasa kedua-dua jantina dan bayi. Mereka boleh berlaku selepas dilahirkan. Mereka mungkin berlaku dalam anterior atau kawasan posterior terusan dubur.

Terdapat beberapa sebab-sebab yang boleh membawa kepada rekahan dubur dalam badan. Punca yang paling biasa rekahan dubur adalah trauma. Mereka pada mulanya mungkin bermula semasa pergerakan usus yang menyebabkan kesakitan yang teruk. Ia sama ada boleh berlaku semasa sembelit atau cirit-birit yang boleh memburukkan lagi faktor. Jika rekahan berlaku di rantau ini selain daripada anterior atau posterior sebelah maka mereka mesti disyaki untuk sebab-sebab lain seperti kanser, penyakit Crohn, sifilis dan chancroid Dalam HIV. Secara umumnya otot di sekitar saluran dubur dianggap kuat dan dengan itu meningkatkan tekanan. Ini adalah sebab mengapa kebanyakan pesakit mengalami kesakitan yang teruk dan gatal-gatal sensasi di rekahan.

Oleh kerana terdapat banyak saraf deria yang terlibat dalam rekahan dubur mereka boleh mengganggu proses penyembuhan. Mereka boleh mengurangkan aliran darah ke kawasan dubur sehingga menyebabkan pelbagai komplikasi lain. Rekahan dubur kini sedang dipertimbangkan sebagai keadaan auto imun selepas banyak kajian mendalam oleh pelbagai saintis di seluruh dunia. Semasa buang air besar otot-otot dubur iaitu otot sfinkter luaran dan dalaman boleh menjalani kekejangan dan menyebabkan kerengsaan. Oleh kerana otot sfinkter luaran adalah satu sukarela perlu mengetatkan dalam usaha untuk merawat masalah rekahan.

Otot-otot sfinkter dalaman dan luaran yang menguncup dan berehat selepas pergerakan usus yang normal tetapi dalam kes rekahan mereka tidak berehat tetapi menjalani penguncupan lebih sekali gus membawa kepada kenaikan tekanan di bahagian dubur. Kadang-kadang rekahan boleh disebabkan kerana alat doktor. Pada umumnya, ia sangat halus dan kadang-kadang mereka mungkin juga akan menyebabkan hubungan seksual menerusi dubur. dubur rawatan rekahan yang paling biasa berdasarkan sebab-sebabnya. Mereka boleh bertahan selama beberapa minggu ke beberapa bulan bergantung kepada keadaan penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar