Kamis, 12 November 2015

Buang Tahi lalat Kulit

Buang Tahi lalat Kulit

Tahi lalat pada dasarnya ketumbuhan yang tidak berbahaya pada kulit yang datang dalam pelbagai saiz, warna dan bentuk. Hampir semua orang mempunyai 10-50 tahi lalat di mana-mana bahagian badan mereka ketika lahir. Sebahagian daripada mereka bagaimanapun tidak akan dapat dilihat ketika lahir, tetapi cenderung menjadi gelap dengan usia.

Tahi lalat secara umumnya tidak berbahaya, kebanyakan orang tidak berfikir untuk membuang tahi lalat kulit. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa orang yang mempunyai mereka di tempat-tempat janggal yang mungkin tidak selesa atau kelihatan tidak menarik kepada mereka, dan dengan itu ingin membuangnya.

Walau bagaimanapun terdapat beberapa kes di mana tahi lalat kulit boleh menjadi kanser, jadi sebagai langkah berjaga-jaga, orang-orang ini terlalu mahu mengeluarkan tahi lalat kulit. Walaupun pembedahan adalah kaedah yang paling berkesan untuk membuang tahi lalat kulit pada pesakit dengan tahi lalat kanser, mereka yang ingin membuang tahi lalat mereka atas sebab-sebab kosmetik juga boleh memikirkan laser dan penyingkiran semula jadi selain pembedahan.

Pilihan pembedahan

Mengenai pembedahan untuk membuang tahi lalat, doktor anda boleh mempertimbangkan untuk menggunakan salah satu daripada tiga kaedah untuk pembedahan. Pilihan ini adalah pemotongan mencukur, pembedahan excisional dan punch biopsi.

1. Dalam hal mencukur pemotongan, ia digunakan untuk membuang kulit yang dibangkitkan di atas kulit. Doktor di sini terpakai anestetik tempatan untuk kawasan sekitar tahi lalat, dan menggunakan pisau bedah kecil tetapi tajam, mengurangkan permukaan tahi lalat oleh bercukur. Ini meninggalkan ia siram dengan sekitar kulit.

2. pembedahan Excisional digunakan untuk membuang tahi lalat kulit yang rata atau malignan di mana pakar bedah memotong tahi lalat, dan menggunakan jahitan untuk menutup luka.

3. Punch biopsi adalah teknik pembedahan yang digunakan untuk membuang tahi lalat kulit kecil. Ia dijalankan dengan menggunakan alat khas yang tumbukan kulit bentuk silinder di sekeliling mereka.

Rawatan laser
Laser penyingkiran tahi lalat kulit yang terbaik untuk membuang tahi lalat yang rata dan coklat atau berwarna hitam. Seorang pakar perubatan atau doktor kulit memerlukan kira-kira satu atau tiga sesi untuk membuang tahi lalat dengan pembedahan laser. Rawatan laser digunakan untuk membuang tisu tahi lalat selepas menggunakan anestetik tempatan di atasnya. Walau bagaimanapun laser penyingkiran tahi lalat tidak dicadangkan untuk mengeluarkan orang-orang besar atau orang-orang yang melekat di kulit.

Jika anda sedang mencari untuk penyingkiran tahi lalat semula jadi, ia boleh dilakukan dengan menggunakan salah satu daripada banyak krim penyingkiran tahi lalat semula jadi dan pes dijumpai di dalam pasaran. Proses menggunakan produk-produk ini untuk pembuangan berbeza bergantung kepada produk yang anda beli.

Walau bagaimanapun dalam kes kebanyakan produk, anda hanya perlu memohon krim untuk tahi lalat, dan tutup dengan pembalut masa beberapa minggu selepas itu tahi lalat tersebut hilang. Walaupun ini pilihan penyingkiran tahi lalat mengambil masa, ia agak berkesan dan jarang meninggalkan parut.

Walau bagaimanapun tidak banyak yang diketahui tentang kesan-kesan produk penyingkiran tahi lalat semula jadi untuk membuang tahi lalat kulit malignan, ia tidak boleh digunakan untuk merawat tahi lalat berpotensi kanser. Mana-mana tahi lalat yang kelihatan mencurigakan menjadi kanser perlu berunding dengan doktor kulit untuk biopsi dan pembedahan itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar