Kamis, 12 November 2015

Punca asas Peluh berlebihan

Punca asas Peluh berlebihan

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan peluh berlebihan. Orang berpeluh untuk beberapa sebab-sebab yang sama ada ini dikawal atau tidak. Berpeluh melampau adalah gangguan biasa yang memberi kesan kepada orang dari seluruh dunia dan boleh meninggalkan satu kecewa dan sedih mengenainya.

Berpeluh mungkin disebabkan oleh cara badan kita beroperasi. Ini biasanya berlaku apabila badan kita cuba untuk menyejukkan dirinya tetapi menjadi terlalu aktif menyebabkan kelenjar peluh anda ke liang keluar cecair yang boleh menjadi tidak menyenangkan.

Orang keluar dalam peluh selepas mengenakan terlalu banyak tenaga daripada terlibat dalam aktiviti fizikal, kerja keras, apabila cuaca terlalu melampau atau pendedahan yang lama kepada matahari. Sudah tentu ini semua dianggap biasa dan tidak memberikan apa-apa kebimbangan di pihak anda. Semua yang anda perlu lakukan adalah menjaga diri bersih, mandi dan itu semua hilang.

Apabila anda mula berpeluh tanpa asas, mengetahui apa yang tidak kena dengan anda dan persekitaran anda. Jika tidak ada alasan logik kenapa anda sedang berpeluh, ia boleh menjadi tanda amaran untuk buah pinggang atau penyakit hati. Ia mungkin mempunyai kaitan dengan terlalu menggeleber, tiroid terlalu aktif atau bagaimana dengan diabetes.

Apa pun hanya pakar akan tahu alasan dan mungkin perlu menjalankan beberapa ujian ke atas anda. Kebimbangan juga boleh mengaktifkan peluh berlebihan. Tekanan di tempat kerja dan di rumah walaupun di sekolah boleh membawa kepada ketegangan.

Untuk melegakan anda daripada keadaan ini, mempertimbangkan melakukan senaman ringan, mengambil nafas dalam-dalam, melakukan aktiviti sihat yang akan menenangkan anda ke bawah. Pergilah ke yoga atau meditasi, mempunyai urutan, mempunyai ketawa yang baik untuk mengurangkan ketegangan. Makanan panas dan pedas dan barang makanan yang lain dengan terlalu banyak kari adalah sesuatu yang anda perlu untuk mengelakkan. Minum banyak air kerana ini bukan sahaja menghidrat kulit anda, ia rasa keluar toksin dalam badan anda.

Ia juga penting bahawa anda memakai pakaian yang diperbuat daripada kapas yang menyejukkan kulit anda. Pakai pakaian yang longgar dan selesa. Peluh berlebihan boleh berjalan juga dalam keluarga.

Mempunyai bercakap hati ke hati dengan mereka dan bersama-sama mencari penyelesaian. Siapakah yang lebih baik untuk beralih kepada jika tidak keluarga anda? Kasih sayang dan sokongan mereka akan membuat anda kuat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar