Kamis, 12 November 2015

Bagaimana untuk Sihat Diri Dengan Tanah liat dan Mudpacks

Bagaimana untuk Sihat Diri Dengan Tanah liat dan Mudpacks

Bumi kita menyediakan nutrien yang membuat hidup tumbuhan mungkin, dan bukan sahaja bumi mengekalkan kehidupan tumbuhan, tetapi ia juga menopang segala haiwan dan manusia juga. Kadang-kadang kita berfikir tanah sebagai "kotor" tetapi tanah biasa dan air adalah agen pembersihan yang berkesan, dan kadang-kadang ia adalah lebih berkesan daripada sabun. Mengambil ini sedikit lagi, terdapat beberapa rawatan naturopathic yang bergantung kepada penggunaan tanah, dalam bentuk tanah liat dan mudpacks. Mari kita lihat bagaimana tanah liat dan mudpacks boleh digunakan untuk merawat pelbagai penyakit manusia.

Nilai pek tanah liat adalah berganda. Pek tanah liat menyejukkan kawasan yang terjejas lebih daripada pek sejuk biasa, membawa suhu ke bawah. Mereka juga menyerap toksin apabila mereka memohon sehingga mendidih atau luka menangis. Di samping itu tanah liat juga membantu dengan mengeluarkan nanah dan membersihkan luka. Clay juga membantu untuk mengurangkan bengkak dan boleh digunakan untuk melegakan ketegangan pada otot dan menenangkan saraf lebih-dirangsang.

Selain manfaat tanah liat yang dinyatakan di atas membantu dengan memberikan kelegaan daripada sakit setempat dan berkesan dalam merawat demam, sembelit, cirit-birit, ulser gastrik / duodenum / usus, pendarahan rahim, buasir, rekahan, apendiks, sakit perut, dan haid yang tidak teratur . Sudah tentu ia adalah sangat baik untuk pelbagai masalah kulit.

Tanah liat biasanya digunakan sebagai pes, yang akan digunakan secara langsung sebagai obat penawar, atau dalam bentuk pek. Biasanya pes tanah liat digunakan untuk kawasan abdomen atau badan yang lain yang menunjukkan tanda-tanda gangguan. Dalam banyak kes, ia boleh digunakan untuk seluruh badan, atau mandi lumpur boleh diambil, di mana seluruh badan kecuali kepala dikebumikan di tanah liat konsisten sesuai. Dan walaupun muka akan disalut dengan lumpur.

Clay mana-mana warna boleh digunakan, dengan syarat ia tidak mengandungi bahan-bahan berbahaya atau bahan kimia. Adalah lebih baik untuk mengumpul tanah liat di tempat yang agak bebas pencemaran, dari sekurang-kurangnya 3 kaki di bawah permukaan bumi. Jika tanah liat adalah sangat likat (melekit), beberapa pasir halus perlu dicampur dengan itu, walaupun sehingga 50%. Bahan-bahan kasar seperti batu-batu kecil dan kayu perlu dikeluarkan, jika perlu dengan penapis. Sebelum menggunakan tanah liat, ia perlu dikeringkan di bawah matahari. Selepas itu ia perlu ditumbuk atau tanah menjadi serbuk.

Semasa menguruskan tanah liat untuk pes atau pek, tambah air hanya cukup supaya ia mendapat konsistensi mentega atau doh yang lembut. Ia harus dapat melekat, dan sudah tentu tidak begitu nipis bahawa ia slaid off kulit. Membentangkannya ke atas bahagian yang terjejas, untuk ketebalan yang sesuai dengan cuaca dan tempoh masa yang anda hendak simpan ia. Semakin lama anda mahu untuk memastikan ia di, lebih tebal yang diharapkan. Atau ia boleh merebak di atas sekeping kain kasa halus atau kain keju. Jika ia merebak pada bahagian abdomen, ia harus 15 cm (6 inci) panjang sebanyak 7.5 cm (3 inci) lebar. Jika tanah liat yang digunakan untuk mata atau kawasan rambut, kemudian kain adalah penting.

Jika pes tanah liat atau pek dibiarkan tidak bertutup, maka ia mempunyai kesan penyejukan. Untuk mendapatkan kesan penyejukan yang maksimum, ia perlu ditukar kerap. Tetapi jika ia dilindungi dengan baik dengan kapas tebal atau kain bulu, secara amnya kesan pemanasan dibangunkan. Jadi, kalau tujuannya adalah untuk menyejukkan bahagian atau mengurangkan suhu badan, tanah liat itu perlu dibiarkan tidak bertutup. Tetapi jika kesan pemanasan yang diingini, ia hendaklah ditutup.

Biasanya tanah liat akan diambil kira selepas kira-kira 30 minit atau satu jam. Jika perlu, tanah liat boleh digunakan lagi. Walau apa pun, paling lama, jika lumpur mula retak masa kira-kira 3 jam selepas pengeringan, atau jika pek menjadi basi, maka ia perlu diambil kira. Apabila tanah liat telah digunakan untuk kesan penyejukan, bahagian yang mana ia telah digunakan pertama perlu dilap bersih dengan kain, dan kemudian dibawa ke suhu normal oleh menggosok kering dengan tapak tangan. Jika ia telah digunakan untuk memanaskan bahagian badan, maka bahagian yang perlu dilap bersih dengan kain yang diperah dalam air sejuk.

Sekiranya penyakit yang serius, pek lumpur boleh digunakan tiga kali sehari. Dalam kes ulser, lumpur perlu dipanaskan dengan baik untuk mensterilkan ia.

Sesetengah doktor semula jadi menetapkan pesakit sembelit menelan setiap hari 5 hingga 10 gram tanah liat bersih bercampur dengan air. Ini hendaklah dilakukan dengan perut kosong.

Secara ringkasnya kita boleh mengatakan bahawa tanah liat atau lumpur adalah salah satu elemen penyembuhan semula jadi yang paling asas kami. Ia digunakan untuk mengubati beratus-ratus jenis penyakit, kebanyakan yang tidak dapat disebut di sini kerana kekurangan ruang. Walaupun ia adalah penyembuh yang unggul, walaupun kesannya tidak ternilai harganya - ia adalah percuma!

Jadi, tidak pernah memandang rendah kuasa tanah dan tanah liat ketika datang untuk penyembuhan badan kita. Anda harus berjumpa dengan doktor naturopathic atau penyembuh semula jadi untuk maklumat lanjut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar