Kamis, 12 November 2015

Sistemik Jangkitan Yis - Apa Adakah Ia?

Sistemik Jangkitan Yis - Apa Adakah Ia?

Spesies Candida adalah punca yang paling biasa jangkitan kulat pada orang yang mempunyai sistem imun yang lemah. Candida biasanya diasingkan sebagai penyebab biasa jangkitan sistemik.

Jadi apa yang adalah jangkitan yis sistemik? Ia berlaku apabila terdapat penumbuhan yg terlalu cepat daripada kulat. Ingat, candida terdapat dalam jumlah yang kecil dalam badan - contohnya mulut, kawasan swasta, perut, dan kulit. Ia tidak dianggap masalah walaupun, kerana mikroorganisma lain iaitu bakteria mengekalkan pertumbuhan kulat di bawah cek. Sistem imun juga menghalang kulat daripada mendapat di luar kawalan.

Terdapat faktor-faktor yang boleh meningkatkan peluang jangkitan kulat walaupun, ini termasuk kencing manis, atau kekurangan zat besi, folat, zink, vitamin B12.

Apabila jangkitan kulat merebak, tekak dan salur udara boleh terjejas. Ini dipanggil kandidiasis esophageal. Gejala termasuk sakit dada, loya, dan masalah menelan.

Kandidiasis kulit adalah jangkitan kulat kulit. Ini boleh merebak ke ketiak, pangkal paha, dan kuku.

Jika jangkitan kulat menjejaskan organ-organ, otak, jantung, buah pinggang, mata, hati, saluran kemaluan dan sendi boleh menjadi dijangkiti. Ini adalah keadaan yang sangat teruk.

Terdapat beberapa ubat kuat untuk merawat jangkitan yis sistemik. Ketoconazole / Nizoral diambil sama ada pada dos 200mg atau 400mg. Fungizone disuntik terus ke dalam vena untuk merawat agresif kandidiasis sistemik. Ini diberikan untuk tempoh dua minggu. Sesetengah doktor akan menyelamatkan ubat ini untuk digunakan hanya jika rawatan lain gagal. Itraconazole (Sporanox) adalah satu lagi ubat kuat.

Ia akan menjadi jelas kepada sesiapa menyelidik jangkitan yis sistemik yang terdapat spektrum luas pengkategorian mengenai gejala mungkin jangkitan yis. Mereka cenderung kepada senarai rawatan modaliti holitistic atau semula jadi beberapa gejala sebagai tambahan berikut jangkitan kulat sistemik. Arthritis, gout, sindrom keletihan kronik atau fibromyalgia, kolesterol tinggi, penyakit Crohns, sindrom usus Rengsa, asma, alahan, refluks asid, arteriosclerosispsoriasis, ekzema, roscea, gatal-gatal, jerawat, kabus otak, dan kelemumur.

Gejala-gejala ini boleh atau tidak boleh menjadi hasil daripada penumbuhan yg terlalu cepat yis, tetapi ujian telah dibangunkan untuk menentukan sama ada jangkitan yis boleh hadir. Najis atau ujian darah memang wujud.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar